1 Inleiding
De wijk Hoofddorp-Oost
De bewoners van de wijk Hoofddorp-Oost worden onder andere vertegenwoordigd door de wijkraad. De statuten spreken van de Stichting Wijkraad Hoofddorp-Oost, ingeschreven in de KvK onder nummer 41225080.
Statutair zijn de grenzen van de wijk Hoofddorp-Oost in 1989 vastgelegd en door de gemeente Haarlemmermeer erkend en goedgekeurd. De grenzen van de wijk staan in Art. 2, lid 1a van de statuten. http://www.wijkraadhoofddorpoost.nl/wp/content/uploads/bijlagen/Statuten091109.pdf
Het bestuur spreekt in deze reactie, buiten de algemene inbreng, dan ook over dit aangegeven deel van Hoofddorp.
Participatie
In het convenant ‘Spelregels voor Participatie’ zijn niet alleen punten voor dorps- en wijkraden opgenomen. Met de handtekening van de burgemeester heeft ook de gemeente Haarlemmermeer zich gebonden aan dit convenant.
De Gemeente Haarlemmermeer vindt het belangrijk om initiatieven van bewoners én ondernemers te ondersteunen en iedereen zoveel en zo vroeg mogelijk te betrekken bij haar plannen. Dit is vastgelegd in het convenant ‘Spelregels voor Participatie’ van november 2009 en de nota van B&W ‘Plan van Aanpak Participatie’.
De participatie houdt in dat onder andere belanghebbenden en geïnteresseerden al in het vroegste stadium worden betrokken bij de plannen. Ook wil het college zorgen voor voldoende draagvlak bij het ontwikkelen van beleid én de uitvoering daarvan.
Participatie en communicatie zijn niet los van elkaar te zien, met één herkenbare stem en een aansprekend verhaal naar buiten treden enerzijds, maar vooral ook ontvankelijk zijn voor signalen van anderen en deze erkennen en benutten als verrijking van beleid en uitvoering anderzijds.
Participatie en de Nota van B&W: Bestemming bereikt, d.d. 24 mei 2016.
Op 24 mei 2016 werd een Nota van B&W met de titel ‘Bestemming Bereikt’ goedgekeurd, zonder enige informatie uitwisseling, zelfs zonder aankondiging richting participanten uit het participatie convenant. Deze parkeernota is een schoolvoorbeeld van misleiding en minachting van de functie van de dorps- en wijkraden en de mening van de bewoners.
Pas na 14 oktober is er sprake van een schijnparticipatie beperkt tot de standaard bestuursrechtelijke procedure waarbij binnen een termijn van 6 weken moet worden gereageerd. Na de informatieavonden in Nieuw Vennep en Hoofddorp dus geen 4 weken meer. (24 november)
Bij participatie conform de regels en bedoelingen van het convenant hadden participanten al vóór 24 mei betrokken moeten zijn bij de beleidsvoornemens van de Wethouder.
Participatie proces binnen de wijkraad
De wijkraad Hoofddorp-Oost heeft zich direct tot de bewoners van de verschillende buurten met verschillende infrastructurele omstandigheden en belangen gericht. Ideeën, suggesties en voorstellen voor maatwerk van de bewoners werden per buurt opgetekend. Daarbij is uitgegaan van straatgesprekken, e-mail reacties op uitingen van de wijkraad via de media en gesprekken binnen bestuur en bewonersraad. De gemeentelijke informatie/inloopavond was een aanvullende informatiebron.
2 Strategisch autoparkeerbeleid
Indrukken die het bestuur en de bewonersraad van de Wijkraad Hoofddorp-Oost opdeed uit de nota van 24 mei 2016.
Wat er direct uitspringt, zijn een aantal zinnen uit de nota.
- Het vergunningen-Zoneheffingensysteem in gebieden met een blauwe zone en in
gebieden met betaald parkeren gaan we gelijktrekken;
- Als instrument voor regulering wordt in principe uitgegaan van betaald parkeren,
tenzij er argumenten zijn om anders te beslissen. Maatwerk blijft de basis voor
parkeerregulering;
- Daarnaast delen bezoekers bij een blauwe zone niet mee in de kosten van instandhouding van het parkeerregime en vloeien bekeuringen in de staatskas in plaats van in de gemeentekas (wet Mulder);
De primaire conclusie van het wijkraadbestuur en bewonersraad is dat het om de pegels gaat en niet om een goed, veilig en degelijk autoparkeerbeleid.
Financiële belangen die een goed beleid dwarsbomen
Op deze wijze is het duidelijk dat gemeentelijke besturen nimmer voor het beste autoparkeerbeleid op basis van maatwerk kunnen kiezen, omdat zij inkomsten in de bodemloze put van het Rijk zien verdwijnen, terwijl zij zelf (de belastingbetalende burger) voor de kosten van handhaving zouden opdraaien.
Maatwerk?
Maar in de nota staat ook: ‘Maatwerk blijft de basis voor parkeerregulering’.
Dat geeft de Wijkraad de hoop op een mogelijkheid dat er door B&W ook nog wordt geluisterd en misschien zelfs gehoor wordt gegeven aan het Maatwerk dat de bewoners van deze wijk voor ogen staat.
Dit is in tegenstelling tot wat een meerderheid van onze bewoners de Wijkraad hebben meegegeven: “Het heeft geen zin om je hier druk over te maken, de gemeente doet toch wat ze zelf goed achten. Het is verloren tijd”. Ernstig is dat de Wijkraad dit soort geluiden ook van enkele ondernemers moest horen.
Het is nu dus een uitdaging voor de wijkraad om met gemotiveerde voorstellen te komen. Misschien is het ook voor het gemeentelijk bestuur een uitdaging om de pessimistische burger te bewijzen dat er wél wordt geluisterd en participatie wél tot, voor de burger/bewoners, positieve oplossingen leidt en niet alleen een theoretisch doekje voor het bloeden betreft.
Overwegingen
Om een strategisch autoparkeerbeleid in de Haarlemmermeer vast te stellen, zodat een consistent, toekomstvast parkeerbeleid wordt gewaarborgd moet er worden gekeken naar de verschillen tussen de woonkernen binnen de gemeente. Maar vooral ook binnen die kernen/wijken zelf.
Toekomstvast moet enerzijds worden bezien in het kader van de verwachtingen ten aanzien van het autobezit en -gebruik en anderzijds worden bezien in het licht van de ruimtelijke ontwikkelingen in de verschillende kernen, alsmede en zeker niet onbelangrijk de ontwikkelingen binnen detailhandel en dienstverlening. Met de huidige groei van de economie moet worden gevreesd, dat er binnenkort in Hoofddorp-Oost een groot parkeerprobleem gaat ontstaan.
De verdichting met betrekking tot de woonruimte heeft ruimschoots plaatsgevonden in Hoofddorp-Oost en er zijn nog meer plannen. Ook het ombouwen van kantoren en bedrijfsruimten naar woonruimte wordt in deze wijk in de praktijk gebracht. Dat is op zich, met een steeds verder groeiende bevolking, een positieve zaak. Het maakt de wijk echter ook ‘klachtengevoeliger’. Meer mensen op een kluitje geeft meer spanningen, beperkt de sociale cohesie en vereist meer parkeerruimte.
In de wijk is een groot deel ingericht als een zogenaamde blauwe zone. In principe willen de bewoners dit in ruime meerderheid zo houden. Vooral vanwege de sociale bezoeken aan ouderen en kinderen. Even bij een alleenstaande oudere op de koffie komen moet niet direct worden afgestraft met de kosten en de opbrengst van bekeuringen omdat die wel of niet in de gemeentekas vloeien. Dan zou ons inziens eerder moeten worden gehandhaafd op te lang parkeerders in de blauwe zone. Het is aan de politiek om daar het juiste financiële plaatje bij te maken.
Het bestuur en de bewonersraad van de wijkraad Hoofddorp-Oost constateren ook dat, waar veel extra woonruimte wordt gecreëerd, het aantal parkeerplaatsen achter blijft. (b.v. 86 appartementen 64 parkeerplaatsen bij ‘de Eik’). De wijkraad ziet het dan ook als noodzakelijk dat er in deze wijk op verschillende plaatsen extra parkeerruimte wordt aangelegd. Maar ook dat er aanzienlijk meer parkeerruimte in en om het Centrum moet worden gecreëerd.
3 Uitgangspunten voor een strategisch autoparkeerbeleid in de wijk
Hoofddorp-Oost
Het zijn de bewoners die de gevolgen dragen van elke vorm van beleid hoe recht of krom ook. Het is daarom dat deze wijkraad heel zwaar tilt aan de afspraken in het Participatie Convenant. Op het moment dat er in het beleidsthema wordt gesproken over oplossingen om geld in de eigen kas te laten glijden in plaats van in de Rijkskas, de aandacht direct is gericht op de gevolgen voor de burger. Die zijn in dit voorbeeld niet positief. Het is de burger die weer eens extra moet gaan betalen voor minder comfort en minder service.
Om het gemeentelijk bestuur en de gemeentelijke administratie in de gelegenheid te stellen een en ander te overzien heeft het wijkraadbestuur deze reactie voorzien van een indeling van de wijk die ook direct in verhouding staat tot de verschillende problemen en leefomgevingen binnen de wijk. De teksten werden opgesteld naar aanleiding van suggesties, voorstellen, reacties en adviezen van individuele, betrokken bewoners, de leden van de bewonersraad uit die buurten en zijn uiteindelijk bij het bestuur ingebracht.
4 Suggesties, voorstellen, reacties en adviezen namens een aantal individuele bewoners, de bewonersraad en het wijkraadbestuur, per leefomgeving in de wijk.
Marktplein
De straten rond het ‘Polderhuis’ (Marktplein) werden vastgesteld voor betaald parkeren. Dit is in overeenstemming met de visie van ondernemers en bewoners. Op prijs wordt gesteld om tijdig te worden geïnformeerd én gehoord met betrekking tot eventuele wijzigingen, zoals van parkeertijden en -tarieven.
Kruisweg
De Kruisweg is binnen Hoofddorp-Oost in vier delen op te splitsen. Het deel aan de Noordzijde, van Marktplein tot de Nieuweweg, dat volgens de gemeentelijke indeling tot de blauwe zone behoort, het deel van de Nieuweweg tot de Beyerinckstraat, dat volgens de gemeentelijke indeling aan de noordzijde tot de blauwe zone behoort en het deel van de Beyerinckstraat tot de Boslaan, dat volgens de gemeentelijke indeling tot de blauwe zone behoort. Het laatste deel van de Boslaan tot de Van Heuven Goedhartlaan.
Kruisweg Noordzijde tussen Marktplein en Nieuweweg
Hier is betaaldparkeren al ingevoerd. Hoewel de Noordzijde volgens de gemeentelijke indeling tot de blauwe zone behoort, zijn ondernemers en bewoners het eens met de status van betaald parkeren. Dit mede vanwege het feit, dat dit een parkeerstraat bij uitstek is voor bezoekers van het Centrum. Er is weinig animo voor een verandering van die situatie. Een aantal lokale ondernemers zouden graag enkele Stop & Go parkeerplaatsen bij hun winkel zien. Het gaat dan om plaatsen uitsluitend voor kort parkeren. Hier zou een kort parkeren/laag tarief experiment kunnen worden uitgevoerd. De apparatuur is er al.
Volgens onze informatie zal het oude pand van V&D worden gesloopt. Daarvoor zou nieuwbouw met winkels en 55 appartementen komen. De wijkraad acht dit een kans om ook een ruime parkeergarage te bouwen voor bewoners, ondernemers, personeel, alsmede consumenten.
Kruisweg tussen Nieuweweg en Beyerinckstraat
De noordzijde is hier, volgens gemeentelijke stukken van 2015, expliciet aangeduid als blauwe zone. Door veranderingen aan de wegindeling is de ruimte aan de ventweg ernstig beperkt. De zuidzijde is als HD zone B aangemerkt.
Het is sympathiek om hier langs de Kruisweg een experiment te willen beginnen met een laagtarief voor kort parkeren. Daar kan de wijkraad op zich achter staan. Maar de bereikbare parkeerplaatsen liggen aan de zuidzijde van de Kruisweg. En niet aan de noordzijde waar de betreffende winkels en bedrijven zijn gevestigd.
Dit maakt de Kruisweg gevaarlijk voor kort parkeerders die even snel een boodschap willen doen of hun bestelling willen afhalen. Men moet eerst een ‘doorgaande’ centrumtoegangsweg oversteken, op plaatsen waar een brede heg is geplaatst. Op deze wijze brengt men het leven van consumenten/burgers in gevaar. Vooral als het om extreem kort parkeren (15 minuten) gaat. De mensen zijn dan gehaast en geneigd om even snel heen en weer te rennen.
Dit is, naar de mening van bewoners, ondernemers, bewonersraad en wijkraadbestuur dan ook een volkomen verkeerde benadering van de daar heersende situatie. Men stelt daarmee het leven van burgers in de waagschaal.
De Wijkraad stelt dan ook, samen met de ondernemers en lokale bewoners, voor om hier – in tegenstelling tot de plannen – toch de bestaande blauwe zone aan de noordzijde te effectueren door middel van parkeervakken in de bestaande brede heg met blauwe strepen en de aanduiding ‘max. 15 minuten’ of ‘30 minuten’ al naar gelang de voorschriften dat op die plaats eisen.
Het bagatelliseren van de risico’s voor overstekende consumenten en het verwijzen naar financiën is voor een ‘meer jaren project’ als dit, een onzuivere benadering.
Kruisweg tussen de Beyerinckstraat en de Boslaan
Het gaat hier hoofdzakelijk om een woonstraat met ventweg/fietspad. Bewoners hebben hier per woning parkeerruimte op ‘eigen terrein’. Omdat er geen reacties uit deze straten kwamen gaat de wijkraad er vanuit dat men hier van mening is dat er geen veranderingen komen of nodig zijn, of dat men zelfstandig wil reageren.
Kruisweg tussen de Boslaan en de Van Heuven Goedhartlaan
Van de Boslaan tot de Kagertocht aan de Noordzijde verandert de ventweg in fietspad. Aangenomen wordt dat ook hier geen veranderingen van de huidige situatie zullen plaatsvinden, of dat men zelfstandig wil reageren.
Beuksepoort
Bij de nieuwe woningbouw van de Beuksepoort ontstaat een nieuwe situatie. Dat betreft de ombouw van bedrijfsruimte naar woningbouw. Op dit moment geldt daar nog betaald parkeren HD Zone B. Het is de wijkraad niet bekend of ook de bewoners van deze nog op te leveren woningen bekend zijn met het idee dat de gemeente in haar nota, betaald parkeren als bron van extra inkomen ziet en niet wordt gelijkgeschakeld met de blauwe zone van Kalorama. Het zou van fatsoen getuigen als ook deze toekomstige bewoners worden betrokken bij de discussie over een belangrijk onderdeel van hun leefomgeving.
Kalorama
Omdat er geen reacties uit deze straten kwamen gaat de wijkraad er vanuit dat men hier van mening is dat er geen veranderingen komen of nodig zijn, of dat men zelfstandig wil reageren.
Leeghwaterkwartier
De bewoners in het Leeghwaterkwartier hebben bij de aankoop van hun huis in de meeste gevallen een parkeerplaats bij hun huis gekocht. Men heeft geen voorkeur voor de blauwe zone of een betaald parkeren zone. Van de zijde van de huurders is echter te kennen gegeven dat men faliekant tegen het invoeren van betaald parkeren is. De motieven zijn vooral gericht op de sociale contacten. Dit vooral omdat het in belangrijke mate om ouderen gaat.
Leeghwaterstraat-Boslaan-Van Gennepstraat-Lipkensstraat-Kockstraat
De Bewoners Commissie/wijk Lipkensstraat heeft aangegeven dat de betrokken bewoners faliekant tegen een fiscalisering zijn van het parkeerbeleid. Ook hier geldt dezelfde sociale redenen want ook in deze buurt zijn er veel ouderen.
Parklaan/Draverslaan
De bewoners en ondernemers gevestigd aan de Parklaan en de Draverslaan hebben, door ervaringen wijs geworden, een aantal wensen met betrekking tot het parkeren in hun straten. Wensen die in de nota van B&W d.d. 24 mei 2016, zij het niet direct, als mogelijkheden werden aangegeven.
Namens deze bewoners en ondernemers aan de Parklaan en de Draverslaan stelt de Wijkraad Hoofddorp-Oost de volgende zaken voor:
Gezien de ligging, de inrichting en de breedte van de Parklaan is een algemene parkeerfunctie voor bezoekers van het Centrum feitelijk geen optie. Ook het feit dat er een éénrichting regiem geldt, maakt de Parklaan ongeschikt. Te vaak wordt die verplichte rijrichting genegeerd, waardoor er blokkades of zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Vooral daar waar handhaving slechts beperkt mogelijk is, zijn wij van mening dat van een algemeen parkeerbeleid moet worden afgezien. Net als de huidige blauwe zone zou algemeen betaaldparkeren afbreuk doen aan de straat en het ‘Dorpsgezicht’ dat een groot deel van de Parklaan wel degelijk vertegenwoordigt. Er zijn voldoende redenen om in die situatie een andere oplossing te zoeken.
In overleg met bewoners en ondernemers in de Parklaan en de Draverslaan zijn het bestuur en de bewonersraad van de Wijkraad Hoofddorp-Oost gekomen tot het voorstel om in de Parklaan en de Draverslaan een zone in te stellen waarin uitsluitend kan worden geparkeerd door vergunninghouders/bewoners.
Daarnaast wil men graag overleg hebben over de suggestie in de nota van B&W: Wij stellen een op maat gemaakte bezoekersregeling voor, bijvoorbeeld met een soort strippenkaart of kraskaart, al dan niet digitaal. Bij de bewoners bestaan daarover ook verschillende ideeën en suggesties.
De bewoners van de Draverslaan, tussen Parklaan en pand Lidl, stellen voor om dit stukje Draverslaan af te sluiten voor doorgaand verkeerd (verboden in te rijden, verboden te parkeren, behalve bestemmingsverkeer) Daarnaast de 4 parkeerplaatsen voor nr. 17 te laten vervallen. Men stelt vervolgens voor de trottoirs en het wegdek in te richten als wandelgebied. Deze optie werd al eerder met o.a. verkeersdeskundigen van de gemeente besproken. Een feitelijk besluit hierover moet nog plaatsvinden.
Nijverheidsstraat – Het Ensemble
Na de inloopavond op 31 oktober jl. heeft de VvE van de ‘Het Ensemble’ besloten nog niet met een mening of voorstel via de wijkraad te komen. De VvE zal eerst haar bewoners raadplegen en vooralsnog zelf de bewoners vertegenwoordigen.
Dokterswijk-Oost
De bewonerscommissie heeft naar aanleiding van ervaringen bij haar bewoners geconstateerd dat betaald parkeren door het hele gebied Dokterswijk-Oost geen goede optie is. Binnen dit gebied zijn er alleen problemen met parkeren in de Dr. Van Dorstenstraat ter hoogte van de huisnummers 1 t /m 67. Dit ontstaat doordat de mensen die werkzaam zijn in de omgeving gevestigde kantoren hun auto’s overdag in de blauwe zone parkeren en elke keer de blauwe schijf doorschuiven. Er komt zelden iemand van handhaving kijken. Tegen betaald parkeren voor andere delen van de Dokterswijk is men onder andere bij de parkeerplaatsen bij de Klimopschool, die een kiss and ride functie hebben. Daar is de blauwe zone ideaal. Maar ook voor de andere bewoners is de optie betaaldparkeren negatief. Hierbij moet men vooral denken aan bezoek in het kader van sociale contacten en tijdelijke en variërende mantelzorg.
Buiten een beperkt misbruik van de blauwe zone zou men meer willen inzetten op handhaving, dan op betaaldparkeren. Dit vooral door de beperkingen van fiscaal parkeren, die ontstaan voor sociale contacten.
De motivatie van B&W, dat bezoekers bij een blauwe zone niet mee delen in de kosten van instandhouding van het parkeerregime, wordt met verbijstering voor kennisgeving aangenomen. Het feit dat men beleid afstemt op financiële gemeentelijke belangen in plaats van op de (sociale) belangen van de bewoners, komt niet als serieus te nemen over. Het is ondenkbaar dat de Rijksoverheid op deze wijze lokaal beleid bepaalt, beleid dat volstrekt niet in het belang is van lokale bewoners.
Wel zou men, naast de bestaande bewonersontheffing in de blauwe zone, voor bezoekers de mogelijkheid van een bezoekersregeling willen.
Kwadrant Van den Berghlaan/Wieger Bruinlaan/Nieuweweg
De bewoners van het kwadrant Van den Berghlaan/Wieger Bruinlaan/Nieuweweg zijn redelijk georganiseerd blijkens de onderlinge sociale participatie en de WhatsApp groep. Daarbij is dit kwadrant een onderdeel van de blauwe zone. Gezien de te verwachten kosten stijgingen (bezoekersregeling), voelt men niet veel voor het omzetten van de blauwe zone naar betaald parkeren. Met een dergelijke aanpassing pleegt de gemeente een aanval op de inkomenspositie van de bewoners. In een tijd dat er nog nooit zoveel (verborgen) armoede is in dit land, en ook in Hoofddorp, is en moet men kritisch kijken naar de verkiezingsretoriek van een paar landelijke partijen. Ook hier kan men niet onder de gedachte uit, dat het uitsluitend om geld gaat en de gemeente niet in staat is om te onderhandelen met de rijksoverheid. In ieder geval wordt zelfs de indruk niet gewekt dat het belang van de bewoners een rol heeft gespeeld bij de suggesties in de nota.
Wel zou men, naast de bestaande bewonersontheffing in de blauwe zone, voor bezoekers de mogelijkheid van een bezoekersregeling willen. Financieel kan het daarbij niet zo zijn dat mensen met minder inkomen, minder bezoek kunnen ontvangen door onredelijk hoge kosten voor die regeling.
Langs de Wieger Bruinlaan, in het deel Hoofdweg-Oostzijde en de Van den Berghlaan is een parkeerstrook aangelegd. Hier worden regelmatig voertuigen als vrachtwagens, losse aanhangwagens en zelfs touringcars voor weekenden, dagen en soms een week of langer gestald.
De bewoners hebben moeten constateren dat hier nagenoeg niet wordt gehandhaafd. Het parkeren van grote voertuigen als vrachtwagens, losse aanhangwagens en zelfs touringcars in de blauwe zone voor weekenden, enkele dagen en soms weken, roept ergernis op.
Van den Berghlaan (eiland)
De Van den Berghlaan tussen Nieuweweg en Boslaan is gelegen op een kunstmatig eiland met 4 toegangen over een (ring) sloot. Dit eiland kent aan de ene kant een blauwe zone en aan de andere kant een ‘vrije’ parkeer zone. Dit geeft direct grote parkeer problemen voor de eerste straat na de blauwe zone, zelfs voor uitritten van garages wordt geparkeerd. Er wordt dubbel geparkeerd, er wordt op trottoirs geparkeerd Ook langs de laan zelf wordt geparkeerd op plaatsen zonder parkeervakken, direct voor chicanes waardoor de doorgang voor fietsers wordt geblokkeerd, enz. Allemaal buiten de blauwe zone. Borden langs de laan, met de aankondiging dat niet buiten de parkeervakken mag worden geparkeerd of gele lijnen, zouden een oplossing kunnen zijn, mits er wordt gehandhaafd.
Een aantal bewoners heeft aangegeven dat men wenst dat de blauwe zone wordt uitgebreid. Aan de andere kant wenst men volstrekt niet te accepteren dat er betaald parkeren wordt ingevoerd. Dan nog liever de chaos van nu. Men heeft over de hele linie geen enkel begrip voor de redenatie dat bezoekers bij een blauwe zone niet meedelen in de kosten van instandhouding van het parkeerregime.
De kosten van de bewonersontheffingen en de kosten van korte termijn vergunningen vloeien in de gemeentekas, net als eventuele bezoekerspassen. Daarnaast komt er ook geld van het rijk naar de gemeente. Aangezien een gemeente geen winsten mag maken ten koste van de gemeenschap, gaat de gemeentelijke redenatie mank.
Men is volledig en eensluidend tegen het omvormen van de blauwe zone in een zone voor betaaldparkeren. Daar doet de gemeentelijke motivatie niets aan af. Die versterkt juist de antipathie tegen deze beleidswijziging. Men ziet dit als een uitwas van een ongekende graaiers mentaliteit.
Als dit inderdaad het voornemen is van de gemeente, is men hier mordicus tegen. Dat betekent dat, elke leverancier, bezoek, ook de tijdelijke mantelzorger zal moeten betalen aan de gemeente om een auto neer te zetten of dat de hoofdbewoner van een woning steeds deze mensen zal moeten aanmelden, de parkeerkosten zal moeten vergoeden of de boetes zou moeten betalen. Want één keer vergeten en uitgerekend dan gecontroleerd worden, levert een boete op, even een bonnetje uitschrijven is snel (terug)verdiend voor de gemeente.
Indien het systeem van de blauwe zone wordt afgeschaft heeft bezoek van de bewoners die nu in het zonegebied wonen, geen andere gelegenheid tot parkeren dan a. te betalen of b. de auto op een plaats te parkeren waar de zone niet is. Dit zorgt voor extra druk op de grens gebieden. Problemen worden dan verschoven. Wat nu, door de gebrekkige handhaving overigens ook al speelt.
Een vraag is of er dan nog gelegenheid is voor bewoners met een caravan die deze enige dagen voor de deur parkeren ten behoeve van het in en uitpakken?
Van den Berghlaan – Boslaan – Koning Willem 1 laan
Omdat er geen reacties uit deze straten kwamen gaat de wijkraad er vanuit dat men hier van mening is dat er geen veranderingen komen of nodig zijn, of dat men zelfstandig wil reageren.
Verisstraat – Blankenstraat – Bolstralaan – Daunisstraat – Meermanstraat
In deze straten bestaat al jaren grote onvrede rond het parkeren en de parkeergelegenheid. Van de zijde van het gemeentelijk bestuur én van de gemeentelijke administratie is nooit serieus ingegaan op deze lokale problematiek. Sterker, de problematiek wordt ontkend. Men heeft in het verleden huizen bijgebouwd op eerder aangelegde parkeerplaatsen.
Bewoners hebben al jaren laten weten dat zij in een spagaat zitten. Enerzijds zijn er teveel auto’s, anderzijds zijn er in het noordelijk deel van deze buurt veel te weinig plaatsen door het jaren geleden al opheffen van bestaande parkeerplaatsen.
In dit deel van de wijk heeft men ook veel overlast van zogenaamde Schiphol parkeerders en fungeert de buurt als parkeeroverloop van onder andere bewoners uit Kalorama. Een paar bewoners zijn er voorstander van om ook in dit deel van de wijk de blauwe zone in te richten. De meeste bewoners geven aan dat zij geen wijziging van de vrije parkeerzone wensen.
De derde pijler van het gemeentelijk beleidsvoornemen wordt gezien als een positieve oplossing. Het gaat dan over het aanleggen van extra parkeergelegenheid waar duidelijk een behoefte bestaat.
Voordat men van gemeentewege hier een beleid zou willen voeren, zouden de bewoners graag eerst een behoorlijk overleg hebben over de inrichting en de infrastructuur van deze leefomgeving.
Diepenbrockhof
Omdat er geen reacties uit deze straten kwamen gaat de wijkraad er vanuit dat men hier van mening is dat er geen veranderingen komen of nodig zijn, of dat men zelfstandig wil reageren.
Willem Pijperlaan – Hendrik Andriessenlaan – Johan Wagenaarlaan, Ant. V.d. Horstlaan – Jacob Obrechtlaan, Sweelincksingel, Van Lier Plantsoen – Sem Dresdenlaan en Arnolduspark (sportcomplex)
Een aantal bewoners maakt zich zorgen over het verschuiven van parkeerproblemen bij verandering van beleid. Mocht in de huidige blauwe zone binnen de wijk betaaldparkeren worden ingevoerd, dan zal de parkeerdruk in deze straten verder toenemen. Men ondervindt nu al op enkele plaatsen overlast van zogenaamde Schiphol parkeerders. Hoewel men er niet eenduidig over is komen er suggesties om de hele wijk Hoofddorp-Oost tot blauwe zone om te vormen.
5 Samenvatting
Participatie is, ondanks het opnemen van dat woord in de nota, niet in daden terug gevonden. De nota is zonder enige terugkoppeling of overleg met de in het participatieconvenant genoemde partijen tot stand gekomen en de genoemde participatie bestaat uitsluitend uit de in het bestuursrecht vastgestelde procedure. In principe zou de hele nota op die grond door de gemeenteraad moeten worden afgewezen.
Naast de vele positieve zaken, blijkt in de hele nota dat geld belangrijker is dan maatwerk. Het belang van de burger is regelmatig ondergeschikt aan het ambtelijk/politiek belang, zoals de veiligheid van consumenten bij kort parkeren.
In de wijk Hoofddorp-Oost bestaat een grote diversiteit aan parkeersituaties. De ene weegt aanmerkelijk zwaarder dan de andere. De blauwe zone werkt als blauwe zone over de hele linie goed. De handhaving is uiterst beperkt, waardoor er op enkele plaatsen ook direct buiten de blauwe zone sprake is van excessen. Over de gehele linie zijn er geen voorstanders voor een fiscalisering van het parkeren (betaald parkeren) in de woonwijk.
Binnen het centrumgebied van Hoofddorp, op de Kruisweg in de wijk Hoofddorp-Oost is het gemeente bestuur van plan een proef uit te voeren met een laag parkeertarief in combinatie met een beperkte parkeerduur, dat is op zich positief.
Er zit aan de plaats van dat experiment echter een groot en levensgevaarlijk addertje onder het gras. De beoogde 9 parkeerplekken liggen aan de verkeerde zijde van de Kruisweg. Even snel oversteken is een risico waar de wegbeheerder met dit experiment gevaarlijke situaties creëert.
Bij het verplaatsen van de parkeerplaatsen naar de noordzijde van de Kruisweg aldaar wordt de veiligheid van consumenten aanmerkelijk beter gewaarborgd. Overigens is de wijkraad van mening dat hier, net als in het Centrum op de hoek van het Burg. Van Stamplein – Nieuweweg bij de Zorgwinkel en de Apotheker, een blauwe zone met korte parkeertijd verre de voorkeur verdient. Dit boven een duur betaal systeem voor kort parkeren, met de mogelijkheid om tegen het hogere normale tarief toch uren te staan, waarmee het doel (Stop & Go) van deze plaatsen volledig teniet wordt gedaan.
Steeds meer met name Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs houden zich op in de buurt van Schiphol in afwachting van een retourvracht. Ook komt het voor, dat chauffeurs de hele combinatie laten staan en ondertussen met een goedkope vlucht heen en weer reizen naar hun land van herkomst. Deze problematiek manifesteert zich nu ook in andere gebieden, zoals op de Wieger Bruinlaan.
Het gemeentelijk bestuur stelt in een aparte nota deze parkeerproblematiek van vrachtauto’s uit te werken. Men stelt daarbij rekening te houden met de belangen van Schiphol en de bedrijvigheid in dit gebied in overeenstemming met de heersende APV. Onze vraag is nu of ook hier participatie een loze kreet is. De dorpen en kernen rond Schiphol worden niet genoemd. Ook daar kunnen wij ons voorstellen, dat bewoners en hun raden ideeën hebben, die veel onderzoek en dus kosten kunnen besparen.
Tot slot
Het moet ons van het hart dat men met het zoveel mogelijk omzetten van blauwe zones in betaald parkeren in het woongebied (met een hoge parkeerdruk als gevolg van het waterbedeffect van betaald parkeren in Hoofddorp-Centrum), niet het voorgestelde doel zal bereiken.
Er wordt daarmee zeker geen maatwerk geleverd. Ook de voorgestelde verlichting van de parkeerdruk is te fantastisch om geloofwaardig te zijn. Vooral de grensgebieden, in de woonwijken tussen betaald en niet betaald, zullen dan zeker nog meer worden belast. Het enige voordeel dat ook wordt genoemd is: “en zijn de kosten voor handhaving beter in de hand te houden”. Het komt er dus op neer, dat de woonwijken als melkkoe dienen om wanbeleid en mismanagement binnen het ambtelijk en politiek apparaat te financieren. Het is echter een probleem dat het gemeente-bestuur in goede banen dient te leiden.
De wijkraad stelt dan ook voor dat de wethouder de huidige ontwerp nota op een aantal essentiële punten laat aanpassen.
De motivatie inzake de financiën tussen ‘wet Mulder’ en fiscale regeling dient aanmerkelijk minder prominent als motivatie te worden gebruikt. In letter maar vooral ook in de geest van de nota.
Het belang van maatwerk per gebied of deelgebied dient meer prominent te worden opgenomen.
Er dient nadrukkelijk overleg met de convenant partijen te worden opgenomen over de inhoud van de nota, conform het participatieconvenant.
Een gedegen vooroverleg en een betere informatie voorziening had in ieder geval tot minder aversie tegen de gemeente en haar beleidsvoornemen kunnen leiden.
Wij stellen voor speciaal voor dit onderwerp een formeel overleg te starten. Daaraan zouden, naast de wijkra(a)d(en) en ondernemersvertegenwoordigers, per buurt betrokken bewoners als gesprekspartner/ervaringsdeskundigen moeten kunnen deelnemen.
Wij rekenen op een goed overleg en uiteindelijk een degelijk parkeerbeleid,
Geef een reactie